ضرایب مالیاتی 1402 اینتاکد

جدول اینتاکد ۱۴۰۲ از جمله ابزارهایی است که برای محاسبه مالیات بر عملکرد مشاغل مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. مالیات یکی از مهم ترین منابع تامین درآمد کشور می باشد که طی سال های اخیر اهمیت آن نسبت به قبل بیش تر هم شده است. مالیات خود انواع گوناگونی دارد که در حالت کلی شامل دو دسته مالیات مستقیم و مالیات غیر مستقیم می باشند. جدول اینتاکد به منظور محاسبه نوع خاصی از مالیات های مستقیم یعنی مالیات بر عملکرد کاربرد دارد. روش اصلی محاسبه مالیات در کشور ما هم مانند بسیاری از کشورهای دنیا، روش خود اظهاری است. یعنی مودیان مالیاتی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی باید نسبت به تکمیل اظهارنامه مالیاتی خود اقدام کرده و آن را به سازمان امور مالیاتی تقدیم نمایند. پس از آن، مالیات درآمد یا عملکرد آن ها بر مبنای این اظهارنامه تعیین شده و قبض مربوط به آن صادر خواهد شد. اما جدول اینتاکد برای زمانی است که روش اول به درستی یا بر اساس اصول انجام نگیرد.

در روش علی الراس دو فاکتور مهم برای محاسبه مالیات وجود دارد که جدول اینتاکد یکی از آن ها است. در این جدول ضریب مربوط به تمامی گروه های شغلی مختلف درج شده و امکان استفاده از آن ها جهت تعیین دقیق میزان مالیات وجود دارد. به این ترتیب، با ضرب کردن قرائن مالیاتی که دومین فاکتور مهم در روش محاسبه مالیات علی الراس می باشد در این ضریب، میزان مالیات برای هر شغل یا کسب و کار محسابه می گردد. با توجه به این که آخرین به روز رسانی این جدول در سال ۱۳۹۷ انجام گرفته، جدول اینتاکد ۱۴۰۲ همان جدول مربوط به مشاغل سال ۹۷ می باشد.

شیوه تعیین جدول اینتاکد در تهران

با توجه به تفاوت شرایط کسب و کارهای مختلف در تهران و شهرستان ها، جدول اینتاکد برای هر کدام به صورت جداگانه محاسبه می شود. در واقع ممکن است برای یک شغل مشخص، ضریب مالیاتی در تهران نسبت به هر یک از شهرستان ها تفاوت داشته باشد. یا این که ضریب مذکور برای یک شهرستان با شهرستان دیگر کاملا متفاوت باشد. به هر حال، جدول مالیاتی اینتاکد تهران از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار بوده و جهت محاسبه این ضرایب در سایر شهرستان های کشور هم کاربرد دارد. اما حتما می خواهید بدانید که روش محاسبه این جدول برای تهران به چه صورت است. در این رابطه باید بگوییم که جدول مذکور بر اساس ماده ۱۵۴ قانون مالیات های مستقیم، توسط یک کمیسیون تعیین خواهد شد که اعضای آن هم مشخص شده اند. اعضای این کمیسیون جهت تعیین جدول اینتاکد ۱۴۰۲ همانند سال های قبل شامل نمایندگان وزارت اقتصاد و امور دارایی، بانک مرکزی، شورای مرکزی اصناف و نظام پزشکی، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن هستند.

روش تعیین جدول اینتاکد در شهرستان ها

نحوه تعیین جدول ضریب مالیاتی بر اساس اینتاکد در شهرستان های کشور هم تا حدودی مشابه انجام این کار در تهران است. به این صورت که جدول تعیین شده در کمیسیون تهران به ادامه امور اقتصادی و دارایی هر شهرستان فرستاده خواهد شد. سپس به منظور تعیین جدول اینتاکد 1402 در هر شهرستان، کمیسیون دیگری تشکیل می گردد. اعضای آن هم شامل رئیس اداره امور اقتصادی و دارایی شهرستان، رئیس بانک ملی، نماینده شورای مرکزی اصناف و نظام پزشکی و نماینده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن هستند. این کمیسیون جدول ارسال شده تهران را به عنوان محور اصلی در نظر گرفته و بر اساس وضعیت اقتصادی خاص آن شهرستان، با ذکر دلایل کافی تغییرات لازم را در جدول اعمال می کند. پس از آن جدول مالیاتی اینتاکد شهرستان برای وزارت اقتصاد و امور دارایی کشور ارسال می گردد. در صورت تایید توسط این وزارت خانه، جدول جدید به اداره اقتصاد و امور دارایی شهرستان ارسال شده و برای محاسبه مالیات مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت اینتاکد و کد آیسیک ISIC

تفاوت اینتاکد و کد آیسیک ISIC یکی از سوالات رایج کاربران به ویژه مودیان مالیاتی است که باید اطلاعات شان را در سیستم های مالی وارد کنند. در این مورد باید بگوییم که این دو کد کاملا با هم تفاوت دارند. مورد اول یعنی اینتاکد یک فاکتور مهم در محسابه مالیات به روش علی الراس می باشد که برای هر گروه شغلی به صورت جداگانه تعیین گردیده و با ضرب در قرائن، میزان مالیات را مشخص می کند. جدول اینتاکد این ضریب را برای گروه های شغلی مختلف مشخص می کند. اما کد آیسیک یا ISIC مخفف International Standard Industrial Classification بوده و به معنای سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع است. کدگزاری یک روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات، مدارک، اموال و سایر موارد این چنینی محسوب می شود. در همین راستا، شورای اقتصادی سازمان ملل با توصیه کمیسیون آمار از تمامی شرکت ها و کشورها خواسته که طبقه بندی اطلاعات خود را به روش آیسیک انجام دهند.

 

                جدول ضرایب اینتاکد 1402

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − هفت =